Nuffnang Ads

Wednesday, May 29, 2013

Argggghhhhhh!!!!!!! $$$$$$$$$$

Pada 19 haribulan yang lalu, aku dan geng on the way balik dari Pontian, Johor, kami bertolak 
dari sebuah homestay di Pontian sebanyak sebiji kete dan seramai 3 orang. 
Gerak dari Pontian selepas menghadiri satu majlis tepat jam 4 pagi. 
Member aku si black ni, aku suruh die drive sebab aku dah hadap hi way plus dari kl ke pontian hampir 
4 jam pada petang sabtu 18 aribulan tu. Penat gilerrr.. so, kira2 sejam stengah si black ni drive, 
kira2 jam 5.20 pagi, si black ngadu dah x larat dah pasal x tido dari malam tu. 
Malam tu yang naik kete aku adala 3 orang manakala sebiji kete seramai 5 orang g dari 
Bukit Gambir, Muar dan diorang tunggu kami di hentian sebelah kampung Bemban, Melaka.
Aku yang drive ganti member aku tadi pun terhuyung hayang kerana kengantukkan.
Sampai je hentian dalam pukul berape ntah, ape lagi rehat sebentar bersama kitkat. Bangkit je dari tido dalam pukul 6 pagi, kami pun bertolak. kira2 10 minit kami gerak tibe2 temperature kete aku ni naik paras 2 atas. kuasa kete makin lame makin perlahan dan jadi berat. Kemudian enjin pun mati dan terus berhentikan kete di lorong kecemasan. Bukak bonet depan, check punyer check rupenye air kering. Buat lagi bedah siasat, akhirnye kami jumpe penemuan baru, hehehe.... water pump bocor pulop....

Dalam 10 minit kemudian Polis bantuan Plus ronda pun tibe.... 
Pendek story... abam Plus tu pun nak tunda la kete kami ni ke Plaza tol berhampiran iaitu tol Ayer Keroh.
Menunggu pulak diorang pusing dari highway sebelah. 15 minit jugak la kami menunggu...
anyway, thank abam2 plus...

                                        Setelah ditunda ke ayer keroh lalu tersadai la kami di exit tol ni...
                                        ari kejadian tu ari ahad banyak bengkel yang tutup..
                                        so abis la kol saudare mare dan kawan2 untuk cari mekanik serta
                                        bengkel berhampiran.Huhu....

Setelah membuat perbandingan harga2 untuk towing kete ni, aku akhirnya buat keputusan untuk towing kete ni ke kuala pilah dengan cover insurance lonpac. Kene charge Rm 200 pasal kete third party. Besa la kete da lebih 10 tahun... kuikuikui... argghhh!!!! rabak 200 hengget....


Sementara tunggu towing sampai, kami bersarapan dulu nasi lemak dangan teh o sambil menunggu ketibaan towing panel lonpac. Nasi lemak ni di beli daripada penjual nasi lemak oku cacat penglihatannya. Tapi mase beli nasi lemak ni terjadinye peristiwa lucu. Aku borong nasi lemak tu abih 10 bungkus. Kemudian aku beri Rm 50 kat abang tu dan die bagi balance 40 sen. Aku dan kengkawan terkejut beruk lalu aku turun kete pergi kat abang nasi lemak tu dan aku berkata "bang saye bagi Rm50 kenape balance 40sen je. Dalam hati aku berkata " cekik darah betul brader ni". Abang tu pun berkata " maaflah, saye cacat penglihatan". Aku tersentuh hati dan nampak ade memo atas meje nasi lemak tu yang tertulis "OKU cacat penglihatan". Setelah keadaan di Ayer Keroh di jernihkan dengan dapat baki duit aku balik, aku dan rakan pun berlalu pergi meninggalkan lokasi tu untuk kembali ke tol Ayer Keroh. Setelah menikmati sarapan nasi lemak, kira2 10 minit panel Lonpac pengangkut kete pun sampai.

(gambar hiasan)
Camni la lori yang bawa kete aku tu. lebuh kurang tak sampai 10 minit, maka selesai la kete aku dinaikan kat atas lori ni. Selepas selesai proses tu, Kami pun gerak ke Kuala Pilah dalam 9.30 pagi dan sampai ke bengkel di Gentam, Kuala Pilah dalam jam 11 lebih pagi.
=)

No comments:

Post a Comment