Nuffnang Ads

Sunday, March 6, 2011

bagi orang keluar, lepas tu baru masuk...

Salam... pade sumua...

oleh sebab smalam (sabtu) aku men band orang kawen kat felda serting hilir 1, ahad petang dalam kul 3 aku gerak dari stesen seremban ke rasa naik komuter untuk berkumpul dgn family di bukit sentosa, rawang. sampai kat stesen mane ntah, aku pun lupe da macam nadmi yg dalam raja lawak 5 tu..
stesen pertame ok la semua org bleh beratur dgn baik... tunggu giliran, tidak berebut bertolak-tolakan...

sampai stesen lain, hari ahad besa la kan?? tren dok collect orang d tiap2 stesen...
lalu gerabak pun penuh cam tin sardin...
berbagai-bagai warganegara ade, bermacam2 orang, macam2 prangai...

bile sampai kat stesen tumpuan, korang pun tahu kan??
release n reload la kat bank negara,mid valley contohnye...
aku mule x selese, econ da jadi kurang sejuk dgn org berasak dalam tren,
berbahang dan kurang oksigen, lomeh den...
aku macam nak sesak nafas da...

permandangan ku kian terhad....
hinggakan gadis yg aku aim untuk dingorat pun hilang dari pandangan...
[fuh.... hampe beb, jodoh da melepas]
keadaan da macam naik keretapi mel mase kecik2 dulu nak g singapore ade gak,
keretapi bukak tingkap...
ade makcik jual jambu atas gerabak, keadaan yg macam tin sardin mase tu...

ada beza ke penumpang LRT dan komuter?? aku tgk sama je... sumer orang ada akal fikiran...

lain halnya dgn komuter... walaupun mula2 beratur dgn baik... tiba masa komuter sampai, semua bertolak-tolakan nak naik komuter... terdengarlah komen.. KTMB buat laa apa pun... sama jek keadaannya...
(cadangan: tampal stiker untuk memberi laluan kepada penumpang keluar terlebih dahulu!!!)
sampai terjerit-jerit brader ngan sister tu suruh kasi laluan untuk keluar.... hahahha....
nasib baek stesen rasa jauh g....

bg aku tak akan sama... kalu kita SEMUA penumpang komuter... tahu beradab sopan... sudah beratur, masuk ke dalan gerabak dgn tertib, tidak berebut2... tak sempat naik tren yg ini, tunggu tren seterusnya...
(mungkin tren seterusnye lembab nak mam... kot...)
aku pon x sanggup melainkan terpakse, contoh: apabile tren penoh banggat...
itu yg aku nampak dari pemerhatian aku di stesen LRT dan sewaktu dgnnye...

dan yg aku paling nampak sekali... LRT insyaAllah kompem sampai tepat pada waktunya seperti yg dijanjikan... manakala... komuter plak...
biasanya akan berlaku kelewatan yg tak tau laa disengajakan atau mmg tidak disengajakan...
banyak delayed,delayed n delayed (balik2 nak salahkan jugak komuter tuh)
hek leh memang betul pown...
kalau la pihak ktmb letak penjaga pintu tiap kali tren sampai macam kat hotel2 tuh....
p/s: suatu cadangan jugak ni (aku akan mohon jawatan tu kalau ade nanti)

Kritikan ikhlas untuk kebaikan...

Oleh Saye

Pengguna Setia Perkhidmatan KTMB

No comments:

Post a Comment